Niespełniony island hopping w El Nido

Po wypoczynku na Boracay przyszedł czas aktywności. Wybraliśmy zatem najbardziej oczywisty kierunek na Filipinach: wyspę Palawan, a konkretnie miejscowość El Nido, znaną z sąsiedztwa pięknego archipelagu Bacuit. Powodem numer jeden, by tu przyjechać, jest „island hopping”, czyli skakanie łodzią po wyspach.

Brzmi wspaniale, romantycznie i rozbudza wyobraźnię (naszą rozbudziło dawno temu i stało się głównym powodem decyzji o przyjechaniu na Filipiny). Jak to jednak bywa, rzeczywistość okazała się odrobinę bardziej przyziemna. „Island hopping” stał się świetnie zorganizowanym przemysłem obsługującym chordy turystów każdego dnia i przez to pozbawionym jakichkolwiek znamion romantyzmu. Możliwe do zrobienia są cztery ustandaryzowane trasy (Tour A, B, C lub D), a takie same wycieczki organizowane są przez wszystkie agencje turystyczne i większość resortów.

My z zapałem zaczęliśmy od „tour’u A”, czyli zwiedzania lagun na pobliskich wyspach. Dostaliśmy maleńką, ale za to najbardziej kolorową łódź i we troje (my i znajoma koleżanka) plus Bronuś ruszyliśmy rankiem w wyścigu z dziesiątkami innych łodzi odkrywać „secret lagoon”, która dawno już przestała być sekretna. Było wesoło, ładnie i bardzo mokro, a Bronek w swoim żółtym kole ratunkowym rozczulał grupy nurkujących z nami turystów. Trzeba przyznać, że otoczone strzelistymi skałami laguny bardzo nam się podobały i dużą frajdę sprawiło nam pływanie w każdej z nich.

Niestety dalszych turów już nie było. Maja z Bronkiem się pochorowali, pogoda się popsuła (przez parę dni odwołane były wycieczki C ze względu na duże fale), a nasz zaplanowany lot na Negros zbliżał się nieuchronnie. Kuba „wyskoczył” jeszcze sam na „tour B” zachęcany obietnicami najlepszego snorkeling’u, ale wrócił zmarznięty i niezadowolony, bo rafy okazały się bardzo ubogie. Żeby nie popaść w przygnębienie, postanowiliśmy zaadaptować filipińską maksymę „bahala na”, czyli „co będzie, to będzie”. Dzięki temu spędziliśmy w Corong Corong przemiły, relaksujący i regenerujący czas, podziwiając co wieczór z tarasu naszego resortu przepiękne zachody słońca z archipelagiem Bacuit w tle.

Porady praktyczne:

• El Nido samo w sobie jest bardzo nieciekawym i hałaśliwym miasteczkiem. Warto zatrzymać się parę km przed w Corong Corong i w razie potrzeby (o ile taka będzie) do El Nido dojeżdżać tricyklem (15 pesos). Aha, no i nie ma ani w El Nido ani w Corong Corong naprawdę ładnej plaży. Jeśli chcecie białego piasku i miejsc do kąpieli trzeba dojechać lub dopłynąć do jednej z plaż poza miastem (albo pojechać na „tour”, gdyż każdy kończy się odpoczynkiem na pięknej plaży).

• Jeśli planujecie podróż z Puerto Princesa do El Nido z dziećmi, odradzamy podróż minivanem! Nikt o tym nie wspomina, ale pięciogodzinna przejażdżka pędzącym ciasnym vanem, to bezustanny roller-coaster po krętych drogach, która u niejednego dorosłego wywołuje chorobę lokomocyjną, a co dopiero u dzieci. Nasz Bronuś cierpiał bardzo, choć nigdy wcześniej nie miał problemów z jazdą. Alternatywą są duże klimatyzowane autobusy (Cherry Bus lub Roro Bus), które jadą o godzinę dłużej, ale za to nie tak gwałtownie, mają o wiele więcej miejsca na nogi i są tańsze.

• Ciekawą opcją jaką zaproponowano nam w ośrodku jest wynajęcie kogoś do opieki nad dzieckiem. Filipińczycy naprawdę bardzo lubią dzieci i Bronka obsługa zaczepiała i zabawiała co chwila sama z siebie. B był chory i jak na nasze miękkie serca jeszcze za mały, więc to nie wchodziło w rachubę, ale jeśli podróżujecie ze starszym dzieckiem, a zwłaszcza, gdy jesteście w jednym miejscu ciut dłużej, to może być jakaś opcja 🙂 (wy na snorkeling, a Wasza pociecha wybiegana i wybawiona lewdo zauważy Waszą nieobecność :)). Spotkaliśmy się z tym też w kilku innych miejscach na Filipinach.